Współpracujemy z

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Dyskusje z forum

  • Odp: Przejeżdżanie przez pasy
    Wątek trochę stary ... Ale może inni będą szukać odpowiedzi. Jednoznacznie należy przeprowadzać. Policjanci reagują różnie, ale ja parę razy osobiście widziałem jak ludzie dostawali za to pouczenia. Tak samo jest z jazdą po chodniku. Chociaż ten 2gi temat jest bardziej "skomplikowany".
  • BRA reinkarnacja
    "Konsorcjum firm Kabit i Mega Sonic z Warszawy wygrało przetarg na obsługę i rozbudowę Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego na lata 2018-2020.Najważniejszym elementem rozstrzygniętego przetargu na BRA jest rozbudowa systemu. W jego ramach uruchomionych zostanie 16 nowych stacji - aż dwanaście powstać ma w Fordonie. Po rozbudowie BRA liczyć będzie 51 stacji, 765 terminali do mocowania rowerów oraz 550 nowych pojazdów."http://bydgoszcz24.pl/pl/11_wiadomosci/16620_bydgoskim_rowerem_aglomeracyjnym_zajmie_sie_konsorcjum_firm_kabit_i_mega_sonic_z_warszawy.html
  • Odp: Rower z Decathlonu czy Northec
    Obecnie posiadam drugi rower z decathlonu . Na początku miałem RockRider 5.3 , na pokładzie były hamulce tarczowe mechaniczne i tylna przerzutka SRAM X5 , zrobiłem nim ponad 9000km i nic sie nie działo oprócz peknietego haka przerzutki co zakończyło moją przygodę z tym modelem. Obecnie mam RockRider 560 przerzutki SRAM X5 2x10 i hamulce Tektro, amorek RockShox . W "rowerowym" za podobny sprzęt ale z naklejką Kross, Giant itp wołali ponad 5000 zł a w decathlonie za 2999zł . Po co przepłacać za markę jak można mieć to samo za mniejszą cenę. Zastanawiałem sie czy to nie jakiś bubel ale pracownik w decathlonie zapytany skąd taka różnica w cenie ,mówił że oni tych rowerów w setkach sprzedają wiec ceny części mają mniejsze co dla mnie ma sens, wątpie aby w sklepie rowerowym codziennie sprzedali tyle rowerów co w decathlonie. Ja tam POLECAM!
  • Odp: Pokazy rowerowe
    We would like to always find you.
  • Odp: po (rekreacyjnej?) masie krytycznej - styczeń 2015
    I do not want to believe that I have seen this article.

Szukaj

Polub nas :-)

Co to jest Masa Krytyczna? Email

Idea Masy Krytycznej

Przejazd rowerowy Masy Krytycznej jest wyrażeniem swojej obecności na ulicy, podkreśleniem tożsamości i solidarności rowerzystów. Pojedynczy rowerzysta jest dla kierowcy niewidoczny, a dla decydenta - nieważny. Co innego kilkuset (albo [nie] daj Boże kilka tysięcy!) rowerzystów w jednym miejscu i o jednym czasie: są widoczni, zaraźliwi i robią wrażenie.
Masa jest wyrazem wolności poruszania się. Rowerzyści na ulicach zazwyczaj są tej wolności pozbawieni ze względu na wielki i niebezpieczny ruch samochodów. Masa Krytyczna przez swoją wielkość, gęstość i intensywność przywraca rowerzystom na ulicy bezpieczeństwo i wolność. Przynajmniej na chwilę.
Masa Krytyczna jest luzacką zabawą, w miarę możliwości z muzyką i sztukami wszelakimi (teatr uliczny, happening). Jest wspólnym spędzaniem czasu: grupowym powrotem rowerzystów z uczelni, pracy czy innych zajęć przez miasto.

Im więcej rowerów tym lepiej

Z kart historii

Wszystko zaczelo się 27 wrzesnia 1992 roku, kiedy to 4 przypadkowych cyklistów spotkało sie na ulicach San Francisco. Od tego czasu spotykaja sie oni regularnie, w kazdy ostatni piatek miesiaca aby wspolnie jezdzic na rowerze. Bardzo szybko idee ta podchwycili rowerzysci z innych miast i dzisiaj podobne imprezy odbywaja sie w ponad 230 miastach na swiecie, a liczba ta wciaz rosnie. Na niektore z nich przyjezdza kilkuset, a nawet kilka tysiecy rowerzystow (Londyn, Sydney, Melbourne, San Francisco...).
W Polsce Masy Krytyczne odbywaja sie już od 1998 r. Pierwsze miały miejsce w Warszawie. Teraz masy odbywaja sie w kilkunastu miastach Polski i są to Bełchatów, Białystok, Bydgoszcz, Częstochowa, Gdynia, Inowrocław, Kalisz, Katowice, Kraków, Legionowo, Lublin, Łódź, Olsztyn , Ostrołęka, Otwock, Piła, Piotrków Trybunalski, Płock, Przemyśl, Radom, Rzeszów, Sanok, Stargard Szczeciński, Szczecin, Toruń, Tychy, Warszawa, Wrocław , Zielona-Góra.

Im więcej rowerzystów, tym lepiej

Masa Krytyczna jest to duża i stale rosnąca grupa jadących razem rowerzystów (w takiej sytuacji znanych także niekiedy jako Masoni Krytyczni). Encyklopedyczne znaczenie masy krytycznej to "minimalna masa materiału rozszczepialnego w określonym układzie geometrycznym i przy współdziałaniu z innymi materiałami wywołująca samorzutną reakcje łańcuchową". I o to właśnie chodzi - zebrać w jednym miejscu i w jednej chwili tak wielu rowerzystów, że nastąpi rodzaj reakcji łańcuchowej i następni rowerzyści zaczną pojawiać się samorzutnie.

"Nie blokujemy ruchu ulicznego, my nim jesteśmy"

Masa jest działaniem bez przemocy (non-violence), bez chamstwa i agresji (to jest trudne, ale możliwe). Masa nie blokuje ruchu ulicznego tylko jest ruchem ulicznym - po prostu zamiast korka samochodowego mamy korek rowerowy, równie legalny jak ten pierwszy, bądź tłumacząc dosłownie z oryginalnego hasła: "Nie blokujemy ruchu ulicznego, my nim jesteśmy" [We don't blocking trafic, we are the trafic!].

warszawska masa krytyczna

 

Przejazdy rowerowe Masy Krytycznej w Bydgoszczy

Masa Krytyczna odbywająca się w Bydgoszczy jest imprezą cykliczną, organizowaną przez Stowarzyszenie Bydgoska Masa Krytyczna w każdy ostatni piątek miesiąca i rusza spod Hali Łuczniczka przy ul. Toruńskiej. Masa jedzie bez względu na pogodę, porę roku oraz wszelkie przeciwności, zawsze o stałej porze czyli o godzinie 18:00. Zwykle czekamy kilka minut na spóźnialskich.
Idea Masy Krytycznej w Bydgoszczy pojawiła się w 2004 r. za sprawą Ś.p. Adama Sztejki. Inicjatywa ta trwa do dziś. Więcej na temat historii masy i jej perypetii możesz przeczytać w  pamiętniku, w którym zgromadzone są relacje z przejazdów.
Przełomowym w historii Bydgoskiej Masy Krytycznej okazał się 2010 rok. Zalegalizowanie przejazdów, zabranie głosu w sprawie rozwoju infrastruktury rowerowej w mieście i założenie stowarzyszenia zadecydowały o tym, że BMK przestała być grupą anonimowych rowerzystów, a stała się rozpoznawalną organizacją rowerową.
W ramach przejazdów Stowarzyszenie Bydgoska Masa Krytyczna nawiązało współpracę z Leśnym Parkiem Kultury i Wypoczynku, w którym na zakończenie letnich przejazdów odbywały się ogniska, a także - Grupą Ratowniczą "Wstań", Strażą Miejską oraz Policją. Flaga SBMK pojawiła się także na Rajdzie Galerii Pomorskiej, Europejskim Dniu bez Samochodu oraz na rajdzie z okazji Dnia Serca.
Przejazdy Masy Krytycznej są przejawem walki o poprawę rowerowej infrastruktury, ale grupa skupiona wokół  stowarzyszenia nie ogranicza się jedynie do takich środków. Petycje składane w Urzędzie Miasta dały efekt w postaci wywołania dyskusji o ścieżce rowerowej na ul. Gdańskiej oraz ograniczenia ruchu samochodowego w obrębie Starego Rynku.

Przy współpracy ze Stowarzyszeniem Bydgoszcz Rowerowa została zorganizowana debata "Stary Rynek bez Samochodu", po której drogowcy zapewnili o wprowadzeniu zmian w obrębie bydgoskiej Starówki po jej rewitalizacji. Wprawdzie oczekiwania rowerzystów były większe, ale taka deklaracja też zobowiązuje. Natychmiastowy efekt dało inne podanie, po którym Rada Miasta zgodziła się na przewóz rowerów środkami komunikacji miejskiej. SBMK uczestniczyło również w konsultacjach w Zarządzie Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej, w wyniku których wybrano lokalizacje stojaków z propozycji nadesłanych do drogowców w ramach akcji "Wnioskuj o stojak". Podobne konsultacje zostały przeprowadzone z władzami LPKiW, które również zakupiły kilka stojaków. Rowerzyści włączają się również w działalność charytatywną, czego efektem była zbiórka 13,5 l krwi w trzy godziny. W grudniu po raz pierwszy w Bydgoszczy odbyło się spotkanie opłatkowe bydgoskich rowerzystów, co miało też zintegrować amatorów dwóch kółek.

Obecnie Bydgoska Masa Krytyczna działa już jako stowarzyszenie i prowadzi przygotowania do rozpoczęcia kolejnego sezonu rowerowego w Bydgoszczy. Najważniejsze cele na przyszły to zachęcenie większej liczby rowerzystów do uczestnictwa w przejazdach, organizacja Święta Cyklicznego i rozpoczęcie współpracy z nowymi władzami Bydgoszczy.

 

comments